Bij de totstandkoming van de begroting 2023-2026 zijn de overkoepelende programmadoelen op basis van going-concern beschreven. Onder programmadoelen worden specifiek voor deze periode benoemde doelen gedefinieerd. Producten zijn eenheden waarin de inzet van mensen en middelen financieel wordt doorvertaald en gekoppeld aan een doel. Producten kunnen nog verder opgesplitst zijn in subproducten, die voor interne sturing en verantwoording gebruikt worden. Hierover wordt niet extern gerapporteerd.
In onderstaand overzicht is een samenvatting opgenomen van de begroting, ingedeeld naar de nieuwe productindeling. Het overzicht kent een aantal verschuivingen ten opzichte van de vorige raadsperiode, die onder de tabel nader is toegelicht. De verschuivingen zijn o.a. noodzakelijk omdat werkzaamheden in de afgelopen raadsperiode door andere organisatieonderdelen worden uitgevoerd. De tabel laat ter informatie de productsaldi per jaarlaag zien, inclusief reservemutaties.
Bedragen x €1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Programma 1 Bestuur | |||||
1.1 Goed bestuur | |||||
1.01 | Algemeen bestuur | 676 | 695 | 714 | 734 |
---|---|---|---|---|---|
1.02 | Dagelijks bestuur | 906 | 926 | 951 | 976 |
1.03 | Regionale samenwerking | 234 | 238 | 243 | 248 |
1.04 | Rekenkamer | 30 | 31 | 32 | 32 |
1.05 | Burgerparticipatie | 44 | 44 | 45 | 45 |
1.06 | Communicatie en voorlichting | 424 | 437 | 447 | 457 |
1.07 | Overhead | 12.830 | 13.464 | 14.080 | 14.614 |
Programma 2 Publiek, veiligheid en juridische zaken | |||||
2.1 Een veilige leefomgeving | |||||
2.01 | Bezwaar- en beroepsschriften | 200 | 204 | 208 | 212 |
2.02 | APV en bijzondere wetten | 296 | 304 | 314 | 324 |
2.03 | Integrale Veiligheid | 1.127 | 1.151 | 1.124 | 1.143 |
2.04 | Crisisbeheersing en Brandweer | 3.020 | 3.021 | 3.023 | 3.021 |
2.2 Dienstverlening burgerzaken op niveau | |||||
2.05 | KCC/Burgerzaken | 1.148 | 1.056 | 1.237 | 1.283 |
Programma 3 Ruimtelijke Ontwikkeling | |||||
3.1 Kwalitatief hoogwaardige en duurzame leefomgeving | |||||
3.03 | Monumenten en Oudheidkunde | 225 | 222 | 231 | 237 |
3.04 | Omgevingsprogramma | 778 | 789 | 774 | 825 |
3.05 | Ruimtelijk onderzoek en beleid | 529 | 548 | 568 | 589 |
3.06 | Wonen | 116 | 119 | 123 | 126 |
3.07 | Duurzaamheid | 4 | 53 | 173 | 175 |
3.08 | Omgevingsvergunning | 543 | 705 | 768 | 829 |
3.09 | Bouw- en woningtoezicht | 205 | 212 | 220 | 228 |
3.10 | Grondexploitatie | 35 | 21 | - | - |
3.11 | Overige gronden | -11 | 133 | 111 | 180 |
3.15 | Omgevingswet implementatie | - | - | - | - |
3.2 Ruimte voor economie en bedrijvigheid | |||||
3.01 | Economische zaken | 120 | 125 | 130 | 136 |
3.12 | Markten en standplaatsen | -86 | -87 | -85 | -84 |
3.3 Ontspanning binnen handbereik | |||||
3.02 | Toerisme | 347 | 355 | 364 | 366 |
3.13 | Kermissen en volksfeesten | 114 | 120 | 129 | 139 |
3.14 | Recreatie | 88 | 88 | 91 | 92 |
Programma 4 Ruimtelijk Beheer | |||||
4.1 Schoon en verzorgd | |||||
4.03 | Straatreiniging | 791 | 812 | 838 | 860 |
4.11 | Groenvoorzieningen | 2.603 | 2.727 | 2.858 | 2.943 |
4.13 | Afvalstoffen | -1.369 | -1.195 | -1.259 | -1.344 |
4.14 | Riolering | -1.613 | -1.694 | -1.746 | -1.779 |
4.16 | Begraafplaatsen | 50 | 53 | 59 | 64 |
4.17 | Ongediertebestrijding | 3 | 3 | 3 | 3 |
4.2 Bereikbaar en veilig | |||||
4.01 | Wegen, paden, pleinen | 4.034 | 4.144 | 4.292 | 4.328 |
4.02 | Openbare verlichting | 944 | 958 | 972 | 985 |
4.04 | Gladheidsbestrijding | 224 | 228 | 233 | 239 |
4.05 | Bruggen | 745 | 748 | 752 | 752 |
4.06 | Verkeer | 783 | 725 | 721 | 733 |
4.07 | Havens | 212 | 244 | 250 | 255 |
4.08 | Waterhuishouding | 652 | 649 | 672 | 694 |
4.15 | Parkeren | 241 | 250 | 255 | 265 |
4.3 Toekomstbestendige data-infrastructuur | |||||
4.10 | Centrale Antenne Installatie | -765 | -838 | -851 | -865 |
Programma 5 Sociaal Domein / Samenleving | |||||
5.1 Preventie | |||||
5.01 | Preventie voorliggend veld | 4.045 | 4.064 | 4.093 | 4.137 |
5.02 | Onderwijs inc. huisvesting | 2.664 | 2.772 | 3.132 | 3.121 |
5.03 | Talentontwikkeling | 672 | 675 | 677 | 681 |
5.04 | Sportstimulering jeugd | 594 | 617 | 604 | 628 |
5.05 | Alcohol- en drugsontmoediging | 170 | 171 | 172 | 173 |
5.2 Toegankelijkheid | |||||
5.06 | Jeugdhulp en ondersteuning | 8.077 | 7.945 | 7.354 | 7.363 |
5.07 | WMO Maatwerkdienstverlening | 5.057 | 5.049 | 5.067 | 5.085 |
5.08 | Sportaccomodaties | 1.877 | 2.095 | 2.205 | 2.181 |
5.09 | Zwembaden | 646 | 694 | 702 | 705 |
5.10 | Kunst en Cultuur | 522 | 525 | 545 | 546 |
5.11 | Bewegingsonderwijs | 222 | 227 | 231 | 235 |
5.12 | Sportverenigingen | 107 | 109 | 111 | 111 |
5.13 | Nazorg Nieuwjaarsbrand | 106 | 105 | 104 | 104 |
5.3 Bestaanszekerheid | |||||
5.14 | Werkplus | 2.464 | 2.423 | 2.421 | 2.427 |
5.15 | Participatie en schuldhulpverlening | 1.556 | 1.592 | 1.615 | 1.645 |
5.16 | Inburgering | 672 | 648 | 631 | 646 |
5.4 Samenkracht | |||||
5.17 | Openbare Bibliotheken | 690 | 692 | 692 | 692 |
5.5 Partnerschap | |||||
5.18 | Gezondheidszorg algemeen | 506 | 505 | 516 | 527 |
5.19 | Media | 54 | 54 | 54 | 54 |
Programma 6 Financiën & Algemene dekkingsmiddelen | |||||
6.1 Optimale inzet en beheer van financiële middelen | |||||
6.01 | Beleggingen en treasury | -308 | -428 | -543 | -512 |
6.02 | Onroerende-zaakbelastingen | -6.084 | -6.293 | -6.493 | -6.690 |
6.03 | Overige belastingen | -1.408 | -1.552 | -1.697 | -1.732 |
6.04 | Algemene uitkering | -56.805 | -59.469 | -62.437 | -61.414 |
6.05 | Beheer Overige Gebouwen | 240 | 211 | 181 | 188 |
6.06 | Controle gemeentefinanciën | 107 | 110 | 113 | 116 |
6.07 | Overige baten en lasten | 344 | 444 | 444 | 444 |
Saldo van baten en lasten | 1.735 | 3.226 | 5.451 | 3.477 |
Conform de artikel 2 van de financiële verordening, stelt de Raad elke raadsperiode de programma-indeling vast. In deze bijlage is een voorstel opgenomen voor de nieuwe productindeling binnen deze programma's.
Producten zijn eenheden waarmee doelen bereikt worden, en hebben daarom een directe relatie met de programmadoelen. Dit heeft een aantal wijzigingen tot gevolg, omdat in het verleden wellicht producten zijn ondergebracht waar de activiteiten tot uitvoering komen. Dit kan verschillen met waar iets programmatisch past qua doelen.
Ter illustratie, zijn in bovenstaande tabel de begrotingssaldi in de nieuwe productindeling ondergebracht, hieruit blijkt dat het begrotingssaldo aansluit met de begroting op basis van oude indeling.
De grootste wijzigingen in de gedefinieerde producten hebben plaatsgevonden binnen programma 5, waarbij nadrukkelijk aansluiting is gezocht met het nieuw integraal beleidskader dat recentelijk is vastgesteld door de Raad. Binnen de programma's heeft het College de bevoegdheid om budgetten tussen producten te herverdelen. Een aantal voorstellen, is echter programma-overstijgend. Hieronder wordt toegelicht welke wijzigingen dit zijn:
- De producten begraafplaatsen en ongediertebestrijding viel voorheen onder programma 5, maar passen programmatisch gezien beter bij programma 4.
- De afschrijving op de investering Europaplein was voorheen ondergebracht onder het product stedelijke vernieuwing binnen programma 3, maar pas beter bij wegen, paden en pleinen onder programma 4. Er zijn verder geen activiteiten op het gebied van stedelijke vernieuwing dus dit product kan worden opgeheven.
- Diverse activiteiten op het gebied van recreatie vielen voorheen onder programma 5, maar passen programmatisch gezien beter bij programma 3, ontspanning binnen handbereik.
- De toiletten op de parallelweg vielen voorheen onder recreatie programma 5, maar zijn ingezet ter bevordering van toerisme en derhalve daaronder ondergebracht.
- Panden die van oudsher onder sociaal domein vielen, maar inmiddels geen directe relatie meer hebben met doelstellingen binnen sociaal domein zijn ondergebracht in programma 6, beheer overige gebouwen.
- Economische zaken en toerisme is gesplitst in twee separate producten, omdat deze een verschillend doel dienen en zodoende beter wordt aangesloten op doelgericht werken.
- Markten en standplaatsen viel voorheen onder programma 4 maar past programmatisch gezien beter bij programma 3, ruimte voor economie en bedrijvigheid.
- Kermissen en volksfeesten viel voorheen onder programma 4, maar past programmatisch gezien beter bij programma 3, ontspanning binnen handbereik.