Personeel
Personeel en Organisatieontwikkeling
De gemeente Edam-Volendam staat voor uitdagende opgaven en ambities in zowel de externe omgeving als binnen de organisatie. Er zijn in de afgelopen jaren stappen gezet om toekomstbestendig te worden en te blijven. Daarbij wil de gemeente een aantrekkelijke werkgever zijn, een gezond en prettig werkklimaat kunnen bieden aan haar medewerkers en er op inzetten dat medewerkers van alle leeftijden met plezier hun werk kunnen (blijven) doen, in elke fase van hun leven.
De kern van de acties die zijn afgestemd op organisatieontwikkeling en -verbetering richt zich op het zorgen dat taken op de juiste plek zijn belegd binnen de organisatie. En dat die taken door competente medewerkers en teams worden uitgevoerd. Hiervoor wordt o.a. strategische personeelsplanning en de HR-gesprekscyclus ingezet. En ook het verminderen van kwetsbaarheden in de personeelsbezetting qua capaciteit en het organiseren van kennisborging. Het in-, door- en uitstroombeleid wordt hierop verder afgestemd. Bovendien vragen de ontwikkelingen binnen de arbeidsmarkt om creativiteit in het oplossen van personele vraagstukken.
Er is daarnaast een focus op een optimalisatie van de externe en interne dienstverlening door vereenvoudiging van werkprocessen, verdere digitalisering en aandacht voor houding en gedrag van de medewerkers in de uitvoering van het dagelijks werk.
Er is in de afgelopen periode ingezet op verlaging van het ziekteverzuim binnen de organisatie. De cijfers laten zien dat dit een positief effect heeft op het verzuimpercentage, ondanks de binnen de organisatie ervaren hoge werkdruk en werkstress. Om de daling van het ziekteverzuim vast te houden wordt de huidige aanpak gecontinueerd. Een aanpak die o.a. bestaat uit de inzet (en ook preventief als proactief) van de Arbodienst/ bedrijfsarts en beschikbare deskundigheid (w.o. bedrijfsmaatschappelijk werk) en het faciliteren van de dialoog tussen leidinggevende en medewerker. Maar ook het oppakken van de aanbevelingen en adviezen uit het in 2022 uitgevoerde preventief medisch onderzoek (PMO) binnen de gemeente. En o.a. gericht op vroegtijdige signalering van (gezondheids) risico’s bij deelnemende medewerkers, adviezen gericht op vitaliteit, welzijn en werkbeleving e.a.
Om voor zittende en nieuwe medewerkers een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven in een arbeidsmarkt die onder druk staat, is in 2022 een onderzoek gestart naar het beloningsgebouw van de gemeente. Het functiehuis van de gemeente is daarbij onderdeel van het onderzoek. En als facet van het onderzoek o.a. de nieuwe functies waaraan de gemeentelijke overheid in de afgelopen jaren invulling heeft (moeten) geven. Maar ook veranderende rollen binnen werkpakketten. Verwacht wordt dat in 2023 de bevindingen van het onderzoek bekend zijn. En dat die bevindingen dan kunnen worden vertaald naar de daarop af te stemmen uitwerkingen.
In de afgelopen jaren is – en mede door Corona- ervaring opgedaan met andere vormen van werken: meer op afstand, minder op de werklocatie. Minder fysiek contact, meer contact met behulp van digitale middelen. De ervaringen worden gebruikt om te komen tot kaders voor het (blijvend) hybride werken in de organisatie. Die kaders zullen o.a. mede vorm worden gegeven door wat sociale partners met elkaar daarover afspreken in de cao gemeenten vanaf 1-1-2023.
Er is een reële verwachting, dat de financiële paragraaf in die nieuwe cao ook zal inspelen op de huidige inflatiecijfers en koopkrachtontwikkeling. En zich zal vertalen in een loon(kosten)ontwikkeling die (flink) hoger zal uitvallen ten opzichte van voorgaande begrotingsjaren. In de personele begroting 2023 en meerjarenperspectief 2024-2026 is op die verwachting voorgesorteerd.
Personeelsomvang 2023
Bedragen x € 1.000 | |
---|---|
Afdeling | Formatie |
Raad | 25 leden |
College | 5 leden |
Griffie | 2,1 FTE |
Ambtelijke organisatie | 315,6 FTE |
Totaal | 317,7 FTE |
De totale salarislast in 2023 van de ambtelijke organisatie en de raad bedraagt € 26,2 mln..
Jaarlijkse aan arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
In de meerjarenraming 2023-2026 zijn verplichtingen opgenomen, die o.a. voortvloeien uit pensioenen wethouders en werkgeverslasten overige post-actieven. Voor de vakantiedagen wordt uitgegaan van een jaarlijks gelijkmatige opname. I.v.m. een cao-afspraak rond verlofsparen zal nog een afzonderlijk daarop afgestemde voorziening worden gevormd per 31-12-2022. De hoogte van de voorziening is dan afgeleid van het saldo verlofsparen per 31-12 van het kalenderjaar en tegen het geldende uurloon verlof. De voorziening zal jaarlijks aan de hand van de dan geldende actualiteit worden bijgesteld. Er zijn momenteel wachtgeldverplich-tingen gewezen wethouder. En als gevolg van de uitkomst gemeenteraadsverkiezingen 2022 en de vorming van een nieuw college. De opnieuw te vormen voorziening wachtgeldverplichting gewezen wethouder zal per 31-12 worden afgestemd op basis van de daarvoor geldende richtlijnen.
De verwachte jaarlijkse lasten aan arbeidskosten gerelateerde verplichtingen worden in de hieronder vermelde begrotingsstaat inzichtelijk gemaakt.
Bedragen x € 1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Werkgeverslasten overige post-actieven | 55 | 0 | 0 | 0 |
Pensioenen gewezen wethouders / weduwen gewezen wethouders | 150 | 152 | 153 | 155 |
Totaal | 205 | 152 | 153 | 155 |