Paragrafen

Lokale heffingen

Kostendekkendheid

Op grond van de Gemeentewet kunnen rechten worden geheven voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen of voor het genot van door de gemeente verstrekte diensten. Hierbij is van belang dat de geraamde opbrengsten van de rechten niet uitgaan boven de geraamde lasten ter zake. Overdekking is niet toegestaan. “Onderdekking” betekent evenwel dat een deel van de lasten ter zake van het gebruik of genot door anderen dan de gebruikers van de bezittingen of afnemers van de dienst moeten worden opgebracht. Dit deel komt dan ten laste van de algemene middelen.

Bedragen * € 1.000

Afvalstoffen-

Reinigings-

Berekening kostendekking 2023

Rioolheffing

heffing

rechten

Grafrechten

Havengeld

Marktgeld

Leges

Kosten producten incl. (omslag)rente

3.052

4.067

191

266

413

47

2.020

Inkomsten producten excl. heffingen

-35

-274

-6

-76

-61

-4

-1

Netto kosten product

3.017

3.794

185

190

353

43

2.018

Overhead

619

607

36

52

91

8

1.167

Extra rente kapitaalslasten

200

8

-

1

9

-

-

BTW

454

667

30

-

-

8

35

Totale kosten

4.289

5.075

252

243

454

58

3.221

Opbrengst heffingen

-3.807

-4.843

-191

-141

-91

-44

-1.206

Saldo

482

232

61

102

362

14

2.014

Dekkingspercentage

88,8%

95,4%

75,6%

58,2%

20,1%

75,5%

37,5%

Overhead
Als gevolg van wijzigingen in het Besluit begroting en verantwoording (BBV) moet de gemeenteraad een keuze maken hoe de overhead aan de tarieven wordt toegerekend.  Het BBV eist dat de gemeenteraad die keuze vastlegt. De overhead moet op een consistente wijze worden toegerekend. Hiervoor moet er één methodiek toegepast worden. Deze methodiek voor de toerekening van overhead is opgenomen in de financiële verordening. Wij hebben ervoor gekozen om de overhead toe te rekenen op basis van personeelslasten. Dit in navolging van een voorbeeld van de commissie BBV. In deze systematiek wordt de overhead volledig omgeslagen naar rato van de personele kosten. Gesimplificeerd ziet dit er in formulevorm dan als volgt uit:

Personeelslasten product (+ inhuur)
                                                                                                                                            X overhead   =  opslag product
Totale personeelslasten (+ inhuur) alle producten exclusief overhead

Overige toegerekende lasten

BTW
op grond van de Gemeentewet worden onder de aan de rechten en heffingen toe te rekenen kosten mede verstaan de omzetbelasting die ingevolge de Wet op het BTW-compensatiefonds recht geeft op een bijdrage uit het fonds.

Extra rente kapitaallasten
Is onderdeel van de aan de rechten en heffingen direct toe te rekenen kosten, is de omslagrente over de investeringen (nu 0,5%). Naast deze omslagrente is het toegestaan rekening te houden met de gederfde rente over het eigen vermogen. De totale rentelast moet op een realistisch niveau liggen en wordt daarom gerelateerd aan het gewogen rentepercentage dat door de gemeente over extern aangetrokken financieringsmiddelen wordt vergoed. Dit gewogen percentage bedraagt voor de jaren: 2023 1,38%, 2024 1,28%, 2025 1,20% en 2026 1,15%. Omdat er in de direct toe te rekenen kosten al een 0,5% omslagrente is opgenomen, komt de extra rente kapitaallasten voor deze jaren uit op: 2023 0,88%, 2024 0,78%, 2025 0,70% en 2026 0,65%. Deze berekening wordt extra-comptabel (buiten de boekhouding) in de dekkingsoverzichten gemaakt en opgenomen in het overzicht als ‘extra rente kapitaallasten’.

Rioolheffing - Kosten straatreiniging
Van het product Straatreiniging wordt 50% van de kosten toegerekend aan de rioolheffing. Motivering hiervoor is gelegen in het feit dat door het schoonvegen van wegen minder vuil (waaronder ook ander vuil dan zwerfafval) in de riolering terechtkomt, waardoor minder verstoppingen optreden, zodat minder kosten behoeven te worden gemaakt ter zake van het onderhoud van de riolering en het leegzuigen van straat- en trottoirkolken. Het percentage is een inschatting op basis van de ervaring van de vakafdeling.

Rioolheffing - Kosten Baggeren
Van de opgenomen baggerkosten op het product Waterhuishouding wordt 20% toegerekend aan de rioolheffing. Motivering hiervoor is gelegen in het feit dat het baggeren voor een deel verband houdt met de zorgplicht voor (de afvoer van) hemelwater. Het percentage is een inschatting op basis van de ervaring van de vakafdeling.                                     

Afvalstoffenheffing en reinigingsrecht
Uit een berekening op basis van de werkelijke uitgaven blijkt dat van de kosten die op het product Straatreiniging worden geboekt, het overgrote deel betrekking heeft op het ruimen (in de breedste zin van het woord) van zwerfafval afkomstig van woningen, bedrijven en winkels. Van de totale kosten op het product Straatreiniging wordt 33% toegerekend aan de afvalstoffenheffing en kan 1% worden toegerekend aan het reinigingsrecht.

Deze pagina is gebouwd op 01/12/2023 15:41:33 met de export van 01/12/2023 15:03:53