Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Beschikbare weerstandscapaciteit

De beschikbare weerstandscapaciteit bestaat uit de middelen en mogelijkheden om niet begrote financiële gevolgen die onverwacht, onuitstelbaar en substantieel zijn, op te vangen. De opbouw van de beschikbare weerstandscapaciteit wordt hieronder weergegeven.

Bedragen * € 1.000

Rekening

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Algemene reserve

14.160

14.757

15.725

16.246

17.743

19.975

Stille reserves

1.084

1.171

1.171

1.171

1.171

1.171

Onvoorzien

-

50

50

50

50

50

Saldo Rekening / Begroting

2.766

1.145

1.735

3.226

5.451

3.477

Onbenutte belastingcapaciteit

5.772

6.588

7.517

7.978

8.033

7.984

Beschikbare weerstandscapaciteit

23.782

23.711

26.198

28.671

32.448

32.657

Algemene reserve
De algemene reserve heeft normaliter een bufferfunctie en staat centraal in de berekening van de beschikbare weerstandscapaciteit. De bestemming van deze reserve is vrij om onvoorziene, onafwendbare en onuitstelbare tegenvallers op te kunnen vangen. Deze reserve kan ook worden ingezet om nieuw beleid te financieren.
De geprognosticeerde algemene reserve is gebaseerd op de begroting 2023, inclusief geraamde onbestemd resultaat. Het nieuwe collegeprogramma is hierin nog niet meegenomen.

Bestemmingsreserves
Bestemmingsreserves behoren volgens het BBV niet tot de beschikbare weerstandscapaciteit en worden om die reden niet meer meegeteld in de berekening van de weerstandscapaciteit.

Stille reserves
Om een getrouw beeld te geven van de financiële positie dient in de toelichting op de balans ingegaan te worden op de stille reserves van niet-bedrijfsgebonden activa (activa niet voor de openbare dienst bestemd). Voorwaarde is wel dat het actief direct verkoopbaar moet zijn indien men dit zou willen.
Het gaat hier om de marktwaarde van een aantal woningen en de belegging in het APPA-fonds van de voormalige gemeente Zeevang. Voor het bepalen van de marktwaarde is de WOZ-waarde als uitgangspunt genomen. Hierop is een afslag van 50% toegepast, omdat we voornamelijk te maken hebben met verhuurde woningen die een lagere marktwaarde hebben dan een woningen in onverhuurde staat.  

Onvoorzien
Artikel 189 van de Gemeentewet en artikel 8 (lid 1 en lid 6) van het BBV verplicht iedere gemeente een bedrag voor onvoorziene uitgaven op te nemen in de begroting. De post onvoorzien is een buffer voor onvoorziene tegenvallers. Het dekt begrotingsmutaties die voldoen aan de 3-o’s: onvoorzien, onvermijdelijk en onuitstelbaar.

Saldo rekening/begroting
Naast het onvoorzien bestaat de mogelijkheid dat de begroting een positief of negatief saldo laat zien. De raad kan besluiten nemen om dit saldo, al dan niet in combinatie met het onvoorzien, in te vullen. Dit geldt ook voor het saldo van een jaarrekening in de vorm van resultaatbestemming.

Onbenutte belastingcapaciteit
Voor de bepaling hiervan wordt gebruik gemaakt van het normtarief OZB voor toelating tot artikel 12 van de Financiële-verhoudingswet. Daarnaast zijn de afvalstoffenheffing, reinigingsrechten en rioolheffingen niet 100% kostendekkend. De totale onbenutte belastingcapaciteit is opgenomen in de beschikbare weerstandscapaciteit.

Deze pagina is gebouwd op 01/12/2023 15:41:33 met de export van 01/12/2023 15:03:53