Optimale inzet en beheer van financiële middelen om de programmadoelen te bereiken
Een adequaat beheer van de gemeentelijke financiën stelt het bestuur in staat om weloverwogen beleidskeuzes te maken. Het financieel beleid van de gemeente is daarom gericht op een aantal aspecten zoals;
- Een structureel sluitende begroting
- Een weerstandsvermogen conform de eigen kaders
- Voldoende liquide middelen voor de lopende begroting incl. de benodigde investeringen
- Structureel beheer op de interne budgetten
- Toetsing vooraf van voorstellen met een financiële component of financieel effect
- Monitoring van de financiële en fiscale risico’s
- Inzicht voor inwoners en ondernemers op de inzet van gemeenschapsgeld
Onderdelen van het financieel beleid zijn vastgelegd in specifieke beleidsnota’s. Binnen de jaarlijkse werkzaamheden van de afdeling Bedrijfsvoering zijn ook het periodiek herijken van deze beleidsnota’s zoals het Treasury-statuut en Nota Reserves en Voorzieningen.
Het gemeentebestuur wordt periodiek geïnformeerd over de ontwikkelingen op financieel gebied die onze gemeente raken. Hulpmiddel hiervoor is de Planning-en Control cyclus waarin de sturingsdocumenten zijn opgenomen van Beleidsvoorbereiding tot Beleidsverantwoording. Deze documenten worden, na vaststelling, digitaal beschikbaar gesteld op de website van de gemeente zodat alle inwoners, ondernemers en geïnteresseerden hiervan kennis kunnen nemen. De gemeenteraad heeft een commissie voor advies en bijstand ingesteld die de raadsleden van advies voorziet op het gebied van het adequaat beheren van de gemeentelijke financiën. Deze commissie, Planning Control Audit en Risk, vergadert 5 maal per jaar. In deze commissie worden de P&C producten, financieel technisch, besproken evenals de herijking van financiële beleidskaders en materiële financiële ontwikkelingen.
Voor haar inkomsten is de gemeente grotendeels afhankelijk van rijksmiddelen. Naast de rijksmiddelen beschikt de gemeente over wettelijke mogelijkheden om zelf inkomsten te genereren. De inkomsten zijn enerzijds ter dekking van gemeentelijke kosten (bv afvalstoffen en riolering) en anderzijds als algemeen dekkingsmiddel voor de begroting (bv. OZB en toeristenbelasting). Het gemeentebestuur heeft hiermee financiële instrumenten in handen om lokale lasten te beïnvloeden. Aanvullend aan de wettelijke taken en andere jaarlijks terugkerende werkzaamheden die de gemeente uit moet voeren, heeft het gemeentebestuur de beleidsvrijheid om per kalenderjaar of een lagere periode speerpunten in het beleid te benoemen. De financiële dekking van deze speerpunten zal gevonden worden binnen de beïnvloedbare inkomsten. In de Meerjarenbegroting kunnen, onder programma’s en hoofddoelen, dus speerpunten of specifieke acties opgenomen worden.
Wat willen we bereiken? | Structureel sluitende begroting |
---|
Om te kunnen sturen op een meerjarig sluitende begroting is het noodzakelijk het bestuur goed te informeren over de financiële situatie en ontwikkelingen binnen de gemeente zodat tijdig besluiten genomen kunnen worden. Meerjarig is van belang om goed inzicht te krijgen in structurele en incidentele baten en lasten. Hiernaast is stabilisering van de inkomsten uit het gemeentefonds van groot belang
Wat gaan we doen? | Financiële Sturingsinstrumenten gebruiken en doorontwikkelen |
---|---|
Wat gaan we doen? | Actualiseren van beleidsdocumenten |
Wat gaan we doen? | Nieuwe initiatieven toetsen op financiële haalbaarheid |
Wat willen we bereiken? | Evenredige lokale lastdruk voor de inwoners en ondernemers |
---|
In de uitvoering van haar wettelijke taken houdt de gemeente rekening met de belastingdruk voor haar inwoners en ondernemers. De gemeentelijke belastingtarieven worden jaarlijks vastgesteld door de Raad.
Wat gaan we doen? | Lokale lastendruk niet onnodig verhogen |
---|---|
Wat gaan we doen? | Onderzoek doen naar aanvullende dekkingsmiddelen |